FAZY STRESU

FAZY STRESU – MUSISZ JE ZNAĆ!

Naturalnie, że nic nie musisz  – jeśli jednak zdecydujesz się czytać dalej, oto one: trzy fazy stresu wg. Hansa Selye, ojca nauki o stresie:

FAZA 1 – ALARM

Stresor został zidentyfikowany! Może to być praca, w której masz jakiś konkretny problem, na przykład trudny klient, z którym kontakt za każdym razem wywołuje u Ciebie tzw. ‘’podniesienie ciśnienia’’. Poziom hormonów stresu takich jak adrenalina i noradrenalina podnosi się, ponieważ uaktywnia się Twój autonomiczny współczulny układ nerwowy odpowiedzialny za reakcje ”walczyć czy uciekać”. Jesteś w pełnej gotowości, swoją uwagę skupiasz tylko na stresorze.

FAZA 2 – OPÓR / ADAPTACJA

Twój organizm oczywiście próbuje obniżyć poziom hormonów stresu, niestety udaje się to tylko na chwilę, ponieważ stresor znajduje się ciągle w twoim otoczeniu. W efekcie poziom kortyzolu (innego hormonu stresu) w twojej krwi znajduje się stale na podwyższonym poziomie. Naturalnie próbujesz jakoś odnaleźć się w tej sytuacji poprzez na przykład unikanie bezpośredniego kontaktu z klientem, czy szczerą rozmowę z szefem. Niestety problem się powtarza, więc nie udaje Ci się nie przejmować co skutkuje tym, że większość czasu czujesz się zdenerwowany i zestresowany.

FAZA 3 – WYCZERPANIE

Wszystko ma swoje granice. Twój organizm też. Bez umiejętności skutecznego zarządzania sytuacjami stresowymi, po dłuższym okresie pełnej mobilizacji i wykorzystaniu wszystkich znanych Ci pomysłów na rozwiązanie problemu, Twoje ciało i umysł się poddają. I wtedy właśnie zaczynasz odczuwać skutki chronicznego stresu i zaczynasz chorować.

Coaching @Resistenta