CO TO JEST STRESOR?

Stresor jak sama nazwa mówi – to czynnik wywołujący stres psychologiczny i/lub fizyczny. Kontynuując teoretyczne podstawy o stresie, należałoby podać kilka przykładów, co to właściwie oznacza. A więc:

Stresory psychiczne (i społeczne) to na przykład presja czasu, czyli gdy pracujesz na trzy etaty (praca, dom, dzieci) lub problemy wychowawcze, gdy Twoja 13-letnia ukochana córeczka nagle odkrywa, że jest dorosła. Stresorami psychologicznymi mogą być też: mobbing, samotność, konflikty, presja oczekiwań, przeprowadzka, utrata pracy, sprawy urzędowe itp.

Stresory fizyczne (i biologiczne) to na przykład hałas, czyli sąsiad koszący trawę o 6 rano w sobotę, gdy Ty masz ochotę dłużej pospać lub promieniowanie elektromagnetyczne (tak, ono również jest stresorem), jeśli telefon lub laptop towarzyszy Ci wszędzie, 24 godziny na dobę. Stresorami fizycznymi mogą być również: głód, pragnienie, brak snu, choroba, ból, obciążenie fizyczne, zanieczyszczenia metalami ciężkimi itp.

A CO STRESUJE CIEBIE?

No właśnie, jakie rzeczy czy sytuacje Ty uznajesz za stresogenne? Ale tak konkretnie. Zachęcam Cię do stworzenia listy o nazwie: ‘’Moje prywatne stresory’’. Naturalnie lista ta nie usunie Twoich problemów, ale, uwierz mi, stanie się pierwszym krokiem do tego, abyś nauczył się świadomie zarządzać poziomem swojego stresu. Poza tym, czyż nie jest fantastycznie to wiedzieć? Po zrobieniu listy, daj znać w komentarzach, że już taka listę posiadasz a następnie odłóż ją w bezpieczne miejsce, bo w niedalekiej przyszłości będzie Ci jeszcze potrzebna 

RELATYWNOŚĆ STRESU

To, co stresuje Ciebie, mnie wcale nie musi. Lub to, co ja odbieram jako ekstremalnie stresujące, wręcz paraliżujące, Ciebie może tylko lekko zaniepokoić. Wiele zależy od tego, z jakim nasileniem pojawia się ów stresor i jak długo trwa, a także jak często się pojawia, w jakich formach oraz w jakich okolicznościach. Te wszystkie zależności finalnie determinują czy daną sytuację zakwalifikujesz jako słabo lub mocno stresującą.

Jako przykład weźmy moje ulubione stanie w korkach. Jeśli jest piękna pogoda, a Ty z rodziną właśnie jedziesz do słonecznej Chorwacji na dwutygodniowy, ‘’all inclusive’’ urlop, i w radio gra Twoja ulubiona muzyka to prawdopodobnie nie zdenerwujesz się stojąc w korku 30 minut tak, jakbyś się zdenerwował stojąc 2 godziny w zimny, szaro-bury jesienny poniedziałkowy poranek jadąc na spotkanie z klientem aby podpisać bardzo lukratywny kontrakt. Coś w tym jest, prawda?

DUŻE ZMIANY ŻYCIOWE

Amerykańscy psychiatrzy Thomas Holmes i Richard Rahe opracowali tzw. kwestionariusz zmian życiowych (Social Readjustment Rating Scale (SRRS)). Zawarli w nim ważne 43 sytuacje życiowe, które mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie człowieka. Każdemu z tych wydarzeń przyporządkowano ilość punktów tzw.: jednostek stresu (Life Change Units) w skali od 0 do 100. Suma punktów otrzymanych dla każdego zdarzenia doświadczonego przez okres ostatnich 12 miesięcy określa prawdopodobieństwo wystąpienia problemów zdrowotnych, spowodowanych przez przeżyty stres u danej osoby. I tak: 150 jednostek stresu lub mniej wskazuje na 30 % prawdopodobieństwo wystąpienia problemów zdrowotnych związanych ze stresem. 150 – 300 jednostek stresu wskazuje na 50% prawdopodobieństwo, 300 lub więcej jednostek stresu wskazuje na wysoki poziom stresu oraz 80% prawdopodobieństwo wystąpienia problemów zdrowotnych związanych ze stresem.

Przykładowo, śmierć współmałżonka to 100, rozwód to 76, utrata pracy to 47, problemy w pracy z szefem to 23 a Święta Bożego Narodzenia to 12 jednostek stresu. Jeśli temat Cię zainteresował i masz ochotę policzyć swoje jednostki stresu wg. T. Holmes i R. Rahe to link do źródła (w języku angielskim) jest pod wpisem. Tylko nie zapominaj proszę, że tak jak napisałam wcześniej, każdy z nas jest inny oraz różnie radzi sobie w trudnych sytuacjach, dlatego na wynik należy patrzeć poglądowo, ponieważ określa on tylko prawdopodobieństwo, a nie przeznaczenie .

Bibliografia:
https://www.brandeis.edu/roybal/docs/Social%20Readjustment%20rating%20scale_Website.pdf

Coaching @Resistenta